Is de basishouding van Yoga en Qigong hetzelfde?

Tadasana & Wu Chi

De basishouding bij Power Yoga is Tadasana (Berghouding). In Qigong is dat Wu Chi*. Het zijn poses waarin je voorbereid bent om naar andere houdingen/bewegingen te gaan. In beide disciplines is de basishouding een staande houding waarbij de voeten naast elkaar staan en de armen langs het lichaam hangen.

De basishouding bevordert stabiliteit en onbeweeglijkheid. Het is een statische houding, maar er gebeurt veel met je lichaam. Je kunt je houding corrigeren zodat de energie beter door het lichaam kan stromen. Het vergemakkelijkt de ademhaling en verbetert het evenwicht.

In Tadasana en Wu Chi heb je de gelegenheid om jezelf te observeren en als het nodig is, te corrigeren:

  • Is mijn lichaamsgewicht gelijk verdeeld over de drukpunten van beide voeten?
  • Hoe is mijn ademhaling op dit moment?
  • Zijn er delen in het lichaam die onnodig gespannen zijn?

* Volgens de Chinese filosofie was er, voordat het heelal ontstond een toestand van volkomen leegte: ‘Wu Chi’. Wu Chi is het niets waar alle ingrediënten inzitten om iets te laten ontstaan.

Aandachtspunten

  • Voeten staan plat op de grond: heupbot breedte of met de knokkels van de grote tenen tegen elkaar en de hielen iets uit elkaar.
  • Het lichaamsgewicht is gelijk verdeeld over de drukpunten onder beide voeten.
  • De knieën zijn uit het slot, licht gebogen.
  • Het staartbeen naar de grond gericht.
  • Armen gestrekt langs het lichaam.
  • Je kruin reikt omhoog, waardoor je kin iets wordt ingetrokken.
  • Je gezicht en blik zijn zacht (alle onnodige spanning laat je los).

De schouders heb ik in deze opsomming even weggelaten, omdat in deze situatie de schouders extra uitleg vragen.

Tussen Power Yoga en Qigong bestaan er wezenlijke verschillen:

  • Bij Power Yoga zijn de spieren constant actief.
  • Bij de beoefening van Qigong is dat niet het geval, daar laat je juist alle onnodige (spier)spanning los.
  • De houding van de schouders is een mooi punt om dit verschil duidelijk te maken.
  • Bij Power Yoga zijn de schouders naar achter in de berghouding, dus weg van de oren en in de rug ‘gezakt’ (actieve houding).
  • Bij de uitvoering van ‘Wu Chi’  in Qigong zijn de schouders juist iets naar voren gerond (ontspannen houding). De borstkas gaat dan licht naar binnen en ontspant ook. In Qigong laat je immers alle onnodige spierspanning los.

Is Qigong een zelfverdedigingssport?

De oefeningen bij Qigong zijn gericht op je gezondheid. Tai Chi komt voort uit Qigong en kent dezelfde vloeiende bewegingen; deze zijn gericht op de verdedigingskunst (martial arts).

 

Wat is Qigong?

Levensenergie (Qi) stimuleren en versterken door regelmatig en consequent, met aandacht te oefenen (Gong). Qigong is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunst en verbetert en/of houdt de gezondheid in stand.

Moet je sterk zijn om Qigong te kunnen doen?

Iedereen kan Qigong beoefenen. De oefeningen kunnen aangepast worden op jouw mogelijkheden. Zo kunnen bijvoorbeeld staande oefeningen aangepast worden naar zit. Door te oefenen versterk je onder andere je spieren en maak je je gewrichten soepel.

Is Qigong aan leeftijd gebonden?

Nee, iedereen die het leuk vindt en/of zijn gezondheid wil behouden en verbeteren kan meedoen.

Is Qigong hetzelfde als Tai Chi?

Qigong en Tai Chi hebben met elkaar te maken. Beide kennen de rustige, sierlijke en vloeiende bewegingen om Qi te cultiveren en te beheersen. Qigong gebruikt het principe van ‘Qi’ en de bewegingen om de gezondheid in stand te houden en te verbeteren. Bij Tai Chi worden het principe van ‘Qi’ en de bewegingen toegepast voor de verdedigingskunst.

Wat is Qi?

Qi (Chi, Ki)  is de levensenergie in alles wat bestaat, het wordt in de Chinese cultuur gezien als de aandrijvende kracht voor alle bewegingen en veranderingen in de natuur. Volgends deze traditionele Chinese traditie circuleert Qi door het lichaam in meridianen. Symptomen van ziekten worden gezien als een verstoring van de beweging van Qi, door blokkades in de meridianen. In de traditionele Chinese geneeskunst pakt men deze onbalans/ blokkade aan door het toepassen van bijvoorbeeld Qigong, acupunctuur en kruiden.

Wat is het verschil tussen Body Balance les en Yoga les?

Het grote verschil (naar mijn idee en ervaring) is dat bij Body Balance lessen de houdingen en bewegingen uitgevoerd worden op de maat van de muziek en eenzelfde les doe je voor een hele periode.

Bij de Yoga lessen van Tempels Yoga & Qigong, beweeg je op het ritme van de ademhaling. Er is meer tijd om in een bepaalde houding te komen en ook meer tijd om in deze houding te verblijven. De lessen zijn niet hetzelfde voor een bepaalde periode: houdingen en volgorde kunnen per les variëren.

 

Kan je yoga beoefenen tijdens de zwangerschap?

Onder normale omstandigheden kun je tot 12 weken Yogalessen blijven volgen, zolang je je er goed bij voelt. Maak in de buikdraaiingen kleine torsies, of vermijd deze. De hoofdstand is niet raadzaam.

In de periode van 12 tot 32 weken groeit het kind snel: een lichtere vorm van yoga is dan meer geschikt.  Rug liggingen worden steeds ongemakkelijker en worden niet geadviseerd. Zwangerschapsyoga is een mooi alternatief.

Van 32 weken tot de bevalling zijn de lessen met kracht oefeningen niet geschikt. Wel kun je zwangerschapsyoga blijven doen tot de bevalling. 

In de eerste en laatste drie maanden zijn er pieken in de aanmaak van het hormoon relaxine: spieren worden meer ontspannen en minder snel. Het maken van snelle bewegingen wordt moeilijker. Het hormoon zorgt voor vochtophoping in de gewrichten waardoor de gewrichtsvlakken van elkaar af komen en je minder gewrichtsgevoel hebt. Ook worden pezen en banden weker, in combinatie met het uit elkaar gaan van de gewrichtsvlakken neemt de kans op gewrichtsinstabiliteit toe. (Over)strekkingen kun je beter voorkomen.

Zijn Yoga en Qigong blessuregevoelig?

Bij iedere vorm van lichaamsbeweging is er kans op blessure, dus ook bij Yoga en Qigong. Hier geldt dat je goed moet luisteren naar je lichaam. Wanneer je voelt dat een beweging pijnlijk is of wordt, is het raadzaam om uit de houding te komen. Onder normale omstandigheden is het in principe zo dat wanneer een beweging correct en met beleid uitgevoerd wordt, er geen blessure ontstaat. De instructeur zal altijd aanwijzingen geven om op een goede manier in een houding te komen en te blijven. Het is wenselijk dat een deelnemer bij de instructeur meldt, wanneer er sprake is van een blessure en/of beperking. Een instructeur is geen dokter; bij beperkingen en/of blessures is het altijd raadzaam om advies van een arts of fysiotherapeut in te winnen.

Val ik af van Yoga en Qigong?

Ja, want:

  • Yoga en Qigong werken stress verminderend, waardoor de aanmaak van het stresshormoon Cortisol afneemt. Het stresshormoon Cortisol stimuleert je eetlust in zoet- of zout voedsel en zorgt ervoor dat het lichaam de reserves opslaat. In een toestand van stress gaat het lichaam in de overlevingsmodus, waardoor het zuiniger omgaat met energie.
  • Door de vermindering van stress, heb je minder kans op eetbuien.
  • Met Yoga en Qigong train je ademhalingstechnieken, waardoor er meer zuurstof opgenomen kan worden. Je voelt je fitter, wat weer leidt tot meer en langer actief kunnen zijn.
  • Door verschillende bewegingen wordt de schildklier gestimuleerd, waardoor de stofwisseling beter wordt.
  • Tijdens het doen van zonnegroeten (Yoga) gaat je hartslag omhoog en worden doorbloeding en vetverbranding gestimuleerd.
  • Je bouwt spierweefsel op, waardoor je meer calorieën zal verbranden.
  • Tijdens een gemiddelde les Qigong van een uur kun je ongeveer 260 calorieën verbranden. In een gemiddelde les Power Yoga is dat ongeveer 400 calorieën.

Welke spullen heb ik nodig voor Yoga?

Ademende (sport)kleding, als het maar voldoende bewegingsvrijheid geeft.

Je hebt geen sportschoenen nodig. De les is op blote voeten. Sommigen vinden het prettig om antislip sokken te dragen tijdens de les.

Alle oefeningen worden uitgevoerd op een yogamat. Als je het fijn vindt, kun je je eigen mat meenemen.

Tijdens de ontspanning koel je snel af. Je kunt een deken of grote handdoek meenemen.

Een fles drinken/ water om voor en na de les te gebruiken.

Eventueel een (sport)handdoek.

Welke spullen heb ik nodig voor Qigong?

Iedere sportkleding, als het maar voldoende bewegingsvrijheid geeft.

(Tai Chi) schoenen met een katoenen zool. Een rubberen zool is minder geschikt voor draaibewegingen op de voet, want de kans bestaat dan dat het been niet meedraait en dat kan leiden tot blessures.

Fles drinken/water om voor en na de les te gebruiken.

Hoe ziet een les Power Yoga eruit?

Een les Power Yoga bij Tempels Yoga & Qigong bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Focus op lichaam
  • Bewustwording ademhaling en adembeheersing
  • Subtiele bewegingen
  • Zonnegroeten
  • Houdingen
    • staande, zittende, liggende
    • buigingen voor- en achterover, balans houdingen, torsies
  • Ontspanning

Is mediteren verbonden aan filosofie of religie?

Meditatie is een onderdeel van Qigong.

Bij Tempels Yoga & Qigong wordt een mediatievorm beoefend die vrij is van filosofie en religie. Deze meditatievorm is gericht op concentratie en mindfulness.

De mediatie wordt toegepast om de lichamelijke en geestelijke gezondheid te bevorderen. Regelmatige beoefening van meditatie heeft o.a. een gunstig effect op het concentratievermogen en het vermogen om meer te ontspannen en negatieve stress los te laten.

De meditatie kan zittend, liggend, staand of lopen worden beoefend.

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan aan Sacha:

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Onderwerp

Bericht

Informatie over de AVG