Wat moet ik meenemen? Waar moet ik zijn? Ben ik wel lenig genoeg? Is het aan leeftijd gebonden?
… Een aantal vragen dat door mijn hoofd ging toen ik naar mijn eerste yogales ging

Misschien heb jij wel dezelfde vragen en kan ik opheldering geven.

Wat vinden deelnemers van de Yogalessen?

Wat vinden deelnemers van de Qigonglessen?

Wat moet ik meenemen?

Op de leslocatie zijn yogamatten aanwezig. Natuurlijk kun je je eigen mat meenemen en gebruiken. Tijdens de ontspanning aan het einde van de les kun je snel afkoelen, daarom zijn er dekens beschikbaar. Ook hier geldt dat je je eigen deken en eventueel een kussentje kan meenemen en gebruiken. Sommige deelnemers vinden het prettig om warme sokken en een trui/vest aan te doen tijdens de ontspanning.
Het is fijn om een fles water bij je te hebben, zodat je voor en na de les voldoende kunt drinken. Over het algemeen wordt het niet geadviseerd om tijdens de les te drinken. Tijdens de les wordt juist de warmte in je lichaam ‘opgestookt’ zodat je gaat transpireren en afvalstoffen kan afvoeren. De warmte zorgt er ook voor dat je lichaam meer buigzaam wordt. Veel drinken tijdens de oefeningen, gaat dit positieve effect tegen. Een slokje tegen de ergste dorst is helemaal niet erg. Jij kunt dat zelf het beste inschatten.

Bij de Trampoline les kun je goed gaan zweten, een handdoek en flesje water meenemen is aan te raden.

Wat kan ik aandoen?

Voor alle lessen geldt: iedere sportkleding die voldoende bewegingsvrijheid geeft en ademend is.

  • Power Yoga is op blote voeten. Sommigen gebruiken antislip sokken (yogasokken). Het is maar net wat jij fijn vindt. Bij de Yin Yoga houden de meeste deelnemers hun sokken aan.
  • Voor de Qigong heb je TaiChi schoenen nodig met een linnen zool.
  • Bij de Fascia Training is het advies om niet al te losse kleding te dragen en bij lang haar bv. een staart te maken.
  • Voor de Trampoline Training is niet al te losse kleding wel fijn. Je kunt met blote voeten op de trampoline of met anti-slip sokken.

Ben ik wel lenig genoeg?

In de uitvoering van de houdingen (asana’s) gaat het vooral om bewustwording van je eigen lichaam: waar liggen mijn grenzen en waar kan ik de uitdaging aan? Ieder lichaam is anders en heeft zijn eigen mogelijkheden/ruimte en onmogelijkheden/grenzen. Soms is het zo dat iemand heel ver kan buigen en de ander niet. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de bouw en stand van de botten een diepe buiging belemmeren. Tijdens de les vergelijken we elkaar niet en richten we onze aandacht op ons eigen lichaam. We gaan de uitdaging met onszelf aan. Let hierbij op je ademhaling en voel… wanneer je buiten adem bent, of je voelt scherpe pijn: ga zover uit de houding als nodig is en ga weer verder als je voelt dat het weer kan.

Is het aan leeftijd gebonden?

Nee, Yoga is niet aan leeftijd gebonden. De oefeningen kunnen aangepast worden aan jouw mogelijkheden. Dat moet ook wel, want ieder lijf is anders. Ook kan je lichaam per les anders aanvoelen, de ene keer ben je bijvoorbeeld soepeler dan de andere keer.

Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact met me op.

Waar moet ik zijn?

Stel je vraag