Wat is Yoga

Yoga is een levenswijze waarin het verbinden en in evenwicht brengen van lichaam, geest en ziel, de kern is. Er zijn verschillende stromingen binnen deze levenswijze: Jnana, Bhakti, Karma, Tantra, Mantra, Guru, Hatha en Raja. Deze stromingen hebben allen tot doel om lichaam, geest en ziel te verbinden en in balans te brengen, ieder op eigen wijze. In de Hatha en Raja stromingen zijn de lichaamshoudingen/fysieke oefeningen (asana’ s) een onderdeel van de leefregels.

De yogalessen van Tempels Yoga & Qigong hebben een fysieke benadering. De adviezen uit de Hatha en Raja Yoga (adembeheersing, energie regulatie en concentratie) worden tijdens de lessen toegepast. Het lichaam voelt en geeft signalen aan het brein door, het is aan het brein om hier op te reageren om het lichaam te beschermen of de uitdaging van weerstand aan te gaan. In sommige gevallen moet eerst de negatieve stress verminderd worden, zodat het lichaam weer kan voelen. De beoefening van Yoga en Qigong heeft onder andere een stress verminderende werking.

Het aanbod van Yoga stijlen is enorm groot. Zo bestaan er bijvoorbeeld: 

Iyvengar Yoga

In deze vorm worden houdingen langdurig aangehouden waarbij o.a. aandacht is voor de uitlijning en verlenging van het lichaam. In iedere houding is er focus op het gehele lichaam. Het lichaam is leidend en vertelt het brein wanneer het bijvoorbeeld over grenzen gaat en aanpassingen nodig zijn, met of zonder hulpmiddelen.

(Ashtanga) Vinyasa Yoga

Deze vorm kent een vaste serie van houdingen met aandacht voor het ritme van de ademhaling. Deze vorm van Yoga wordt ook wel Vinyasa Yoga genoemd en is de meest atletisch vorm.

Power Yoga

Power Yoga is gebaseerd op Ashtanga Yoga. De vormen zijn krachtig en dynamisch (flow). Combinaties van poses kunnen wisselen. De houdingen worden uitgevoerd op het ademritme. Je leert gebruik te maken van een diepe en gelijkmatige ademhaling (flankademhaling en Ujjayi ademhaling). Voordat er wordt doorgegaan naar een volgende houding, keer je eerst terug naar de basishouding. In het laatste gedeelte van de les, tijdens de ontspanning laat je de (onnodige) spierspanning en flankademhaling los.

Yin Yoga

In de Yin Yoga worden poses eventueel met behulp van hulpmiddelen, zonder krachtinspanning uitgevoerd. In tegenstelling tot Power Yoga wordt de rug in houdingen niet recht gehouden, maar juist gebogen. De sterkte die je met een rechte rug verkrijgt, heb je bij Yin Yoga niet nodig. De meeste poses worden vanuit een zittende of liggende houding gedaan en worden 3 tot 5 minuten vastgehouden. Met deze vorm van Yoga wordt het bindweefsel gehydrateerd en gezond gehouden. Gewrichten worden geopend en soepel gehouden.

Het stimuleren van de stuggere Yin weefsels is een practice waarnaast een Yang training wenselijk is. Bij de Yin lessen zijn de houdingen voornamelijk gericht op de delen van het onderlichaam die uit een groot deel bindweefsel bestaan, zoals o.a.: onderrug, bekken en heupen.

Net als bij Qigong, wordt er in de Yin Yoga gesproken over ‘Chi’. ‘Chi’ of ‘Qi’ is de levensenergie die wij nodig hebben en gebruiken om levensfuncties, afweersysteem en bewegelijkheid in stand te houden. Door de beoefening van Yin Yoga wordt onze levensenergie hersteld en in balans gebracht.

In de ontwikkeling van de Yin Yoga is verbinding gemaakt met Traditional Chinese Medicine (TCM). In de TMC gaat men ervan uit dat Chi in ons lichaam door meridianen stroomt. Wanneer de Chi-stroom geblokkeerd raakt, krijgt het lichaam klachten. In de TCM wordt acupunctuur toegepast om blokkades op te heffen. In de Yoga kunnen blokkades in de meridianen worden aanpakt door de beoefening van Yin Yoga. Daarnaast worden de organen ‘gemasseerd’ en de doorbloeding ervan gestimuleerd.

Hatha Yoga

Hatha Yoga heeft een stimulerend effect op de beweging van onze organen en stimuleert het zenuwstelsel.

  • Deze les start met ademhalingsoefeningen die zittend worden uitgevoerd.
  • Als warm-up wordt de klassieke Surya Namaskar uitgevoerd. Ook bij deze zonnegroet zijn er, net als bij de Power Yoga, verschillende opties om de houdingen nog meer toegankelijk te maken.
  • De volgorde van de les: van omgekeerde houdingen naar liggende, zittende en staande houdingen.
  • Na de serie volgt een eindontspanning.
  • De houdingen worden van 30 seconde tot meerdere minuten vastgehouden.
  • Tussen de houdingen door zijn er momenten om het lichaam de tijd te geven om te herstellen.
  • In tegenstelling tot de Power Yoga waar gedurende de hele les de spieren actief gehouden worden, is er bij Hatha Yoga afwisseling tussen activeren en ontspannen.
  • De les heeft een rustig tempo.

Ha = zon, yang
Tha = maan, yin

Bikram Yoga

Een vaste serie van houdingen, uitgevoerd in een verwarmde ruimte van ongeveer 40 graden.

Waarom Yoga?

  • is heel goed te combineren met andere vormen van lichaamsbeweging/sport
  • is leuk om te doen
  • vermindert negatieve stress
  • geeft meer zelfvertrouwen
  • verbetert de spieropbouw
  • maakt je lichaam leniger
  • verbetert de spijsvertering
  • stimuleert de bloedsomloop
  • leert je te luisteren naar je lichaam
  • verbindt lichaam en geest
  • leert goede ademhalingstechnieken toe te passen
  • bevordert innerlijke rust en ontspanning
  • ontwikkelt lichamelijke en innerlijke balans

Vagen over Yoga?