Look deep into nature, and you will understand everything better

Einstein

Qigong

 Bewegen met aandacht

  • activeer het zelfherstellend vermogen van het lichaam
  • laat onnodige (spier)spanning los
  • vergroot je bewegingsruimte/flexibiliteit
  • train je spieren, gewrichten en evenwicht 
  • aandacht voor ademhaling 
  • beweeg met aandacht en blijf geconcentreerd
  • onderzoek de juiste lichaamshouding voor stabiliteit en doorstroom van Qi
  • stretch meridiaan-lijnen en open gewrichten voor een vrije doorstroom van levensenergie

Qigong

Qigong is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunst (TCM) en bestaat uit lichaamsbewegingen, ademhalingstechnieken en meditatie. Qigong wordt toegepast om lichaam en geest in balans te brengen en/of te houden. Qigong werkt ontspannend en vitaliserend tegelijk.

De oefeningen bestaan uit vloeiende bewegingen volgens een vast patroon en zijn gericht op de gezondheid. De oefening wordt een aantal keren herhaald en nagevoeld. Een oefening kan een korte of lange vorm zijn.

‘Qi’/ ‘Chi’ staat in de Chinese traditie voor ‘levenskracht in alles wat leeft’. Deze levensenergie circuleert door het lichaam via energiekanalen (meridianen). ‘Gong’ betekent het cultiveren, beheersen, en het werken met levensenergie. Met Qigong kun je jouw levensenergie laten stromen voor een vitaal lichaam en een vitale geest.

Energiepunten en energiecentra

In de TCM gaat men uit van bepaalde energiepunten in het lichaam, ook wel acupunctuurpunten genoemd. Met energiepunten aan de oppervlakte van ons lichaam kunnen we externe energie opnemen en interne energie afgeven. Veelgebruikte energiepunten in Qigong beoefening zijn: Laogong (op de handpalm), Yongquan (op voetzool) en Baihui (de kruin).

Energie wordt in ons lichaam opgeslagen in Dantians (energiecentra):

  • onderste/ Xia Dantian – ongeveer drie cm onder de navel en 2 cm naar binnen,
  • middelste/ Zhong Dantian – in het centrum van de borstkas,
  • bovenste/ Shan Dantian – in het centrum van het hoofd.

Vanuit de Dantians stroomt de Qi/ Chi via meridianen naar alle delen en organen in het lichaam.

Ademhaling

De ademhaling is een belangrijk onderdeel. De Dantian of onderbuik ademhaling wordt veel gebruikt. Deze ademhaling is een krachtige en natuurlijke ademhaling, waarbij de onderbuik uitzet tijdens de inademing en samentrekt tijdens een uitademing. De onderste Dantian is ook een focuspunt tijdens meditatie en het centrum van balans en zwaartekracht. Oosterse gevechtssporten zoals Tai Chi en Kungfu, halen hier hun balans en kracht.

Waarom Qigong?

  • Aandacht voor een gezonde lichaamshouding
  • Ontwikkelen spiercontrole
  • De training werkt vitaliserend, je voelt je energiek
  • Je werkt aan evenwicht, concentratie en ademhaling
  • Je krijgt meer bewegingsruimte
  • Je ondersteunt het zenuwstelsel en de werking van organen
  • Kalmeer lichaam en geest
  • Laat onnodige (spier)spanning los
  • De oefeningen zijn eenvoudig
  • Een afwisseling tussen zachte bewegingen en krachtinspanning

Vragen of Aanmelden