Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.

Friedrich Nietzsche

Yoga Nidra

Diepteontspanning met Yoga Nidra

Yoga Nidra is als methode in 1968 ontwikkeld door Swami Satyananda en gebruikt geleide bodyscans en visualisaties om in een toestand van diepe ontspanning te komen. Je bent in een ‘halfslaap’ waarin je fysieke lichaam in slaaptoestand is en het innerlijke bewustzijn helder en wakker blijft. In deze zone van ontspanning haal je gemiste slaap in. Deze vorm van Yoga wordt ook wel ‘ Yogi Sleep’ genoemd.

Het verschil met Restorative Yoga is dat je tijdens Yoga Nidra een liggende houding aanneemt en niet wisselt van houding. Je wordt begeleid in het aannemen van een ‘Yoga Nidra houding’ en je kunt het je zo comfortabel mogelijk maken met de middelen die er voor handen zijn. In de studio liggen al zachte matten, kussens en dekens klaar.

Yoga Nidra is een ontspanningstechniek die geschikt is voor iedereen. Ook helpt Yoga Nidra bij het verminderen van spanningen en angst en het verlichten van symptomen zoals hoofdpijn, duizeligheid, borstpijn, hartkloppingen, zweten en buikpijn en wordt ook gebruikt bij de behandeling van post traumatische stress stoornis.

Effecten bij regelmatige beoefening:

  • beter in slaap vallen en beter doorslapen
  • verbetering concentratievermogen
  • je wordt kalmer en je incasseringsvermogen en weerbaarheid worden groter
  • stimuleert je creativiteit en (probleem)oplossend vermogen
  • tijdens een Yoga Nidra sessie haal je slaap in
  • je creëert een stevige basis van kalmte en kracht

 

Voor wie is Yoga Nidra geschikt?

  • voor iedereen is Yoga Nidra zonder problemen te beoefenen
  • wanneer je toe bent aan ontspanning en rust om te voorkomen dat je overstressed raakt
  • bij drukte en zware negatieve stress
  • burn-out
  • voor kinderen onder de 14 zijn er aangepaste oefeningen, tijdens de groepslessen worden deze niet aangeboden
Satyanan

Swami Satyanana Saraswati

 

Swami Satyananda Sarawati (1923-2009) heeft in 1968 het systeem van Yoga Nidra ontwikkeld.

Hij heeft verschillende praktijken uit de oude Indiase geschriften gecombineerd en omgezet naar een heel nieuw systeem van ontspanningstechnieken om de geest zo te beïnvloeden dat je in een staat van diepe ontspanning kunt komen. Deze staat van lichamelijke en geestelijke ontspanning maakt regeneratie op fysiek en mentaal niveau mogelijk.

“Yoga nidra is the yoga of aware sleep. In this lies the secret of self healing. Yoga Nidra is a pratyahara technique in which the distractions of the mind are contained and the mind is relaxed.”

Waarom Yoga Nidra?

  • Opbouwen van weerbaarheid doordat je kalmer wordt en je reacties meer weloverwogen worden
  • Algehele stress release (fysiek en mentaal)
  • Bevorderen van het concentratievermogen
  • Verbeteren oplossingsgericht vermogen/ creativiteit
  • Het verscherpen van je waarnemingen, je geest wordt meer helder en alert
  • Ondersteunen van de gezondheid door regeneratie van lichaamssystemen en -cellen
  • Beter kunnen in- en doorslapen
  • Verbetering van concentratie en geheugen
  • Ondersteuning van het immuunsysteem

Wist je dat?

  • Je kunt tot wel 4 uur slaap inhalen
  • Met Yoga Nidra verbetert je weerstand en kun je deze vorm ook preventief inzetten
  • Yoga Nidra helpt je natuurlijke ademhaling te reguleren en te vergroten en helpt bij (verschijnselen van) astma
  • Het in slaap vallen tijdens de Yoga Nidra kan gebeuren wanneer je lichamelijk/geestelijk moe bent, en dat is helemaal niet erg. Na regelmatige beoefening zul je gemakkelijker alert blijven.
  • Door het observeren van de ademstroom door de neus naar het voorhoofd, activeer je de Nadi's (energiestromen in het lichaam)
  • Bij Yoga Nidra werken we ook met 'Sankalpa': een korte positieve zin die het (onder)bewustzijn positief beïnvloedt
  • Tijdens Yoga Nidra bevindt de hersenactiviteit zich in de 'Alfa-bandbreedte'

Vragen of Aanmelden